سندرم شانه منجمد که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، یک بیماری شایع و دردناک شانه است. دلایل دقیق ایجاد آن ناشناخته است. آنچه ما می دانیم این است که درد و سفتی مرتبط با شانه یخ زده از کپسول مفصل شانه منشا می گیرد. این گروه از رباط ها یا بافت های همبند است که شانه شما را به بازوی شما متصل می کند. هنگامی که کپسول سفت یا متورم می شود، شانه شما یخ می زند.

درد ناشی از سندرم شانه یخ زده بسیار متفاوت از درد شانه ناشی از سایر شرایط پیشرفت می کند. برای شروع، سه مرحله دارد. اولین و دردناک ترین مرحله، مرحله انجماد، با افزایش درد و کاهش دامنه حرکتی مشخص می شود. مرحله انجماد می تواند از شش هفته تا نه ماه طول بکشد.

پس از آن وارد مرحله یخ زده خواهید شد. درد شما کاهش می یابد، اما بی حرکتی و سفتی افزایش می یابد. این مرحله به طور کلی از چهار هفته تا شش ماه طول می کشد. در نهایت، در مرحله ذوب، علائم شروع به کاهش می کند. درد شما کاهش می یابد و دامنه حرکتی به تدریج بهبود می یابد. مرحله ذوب می تواند تا شش ماه و تا دو سال طول بکشد.

به طور کلی، سندرم شانه یخ زده بین یک تا سه سال طول می کشد تا دوره خود را طی کند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند و افراد میانسال بیشتر از افراد جوان یا مسن در معرض خطر هستند.

علائم سندرم شانه منجمد

یکی از اولین علائم شانه یخ زده که افراد متوجه می شوند، درد مبهمی است که هر زمان که می خواهند شانه را حرکت دهند، شعله ور می شود. همچنین ممکن است گردن درد و بازو درد داشته باشید، زیرا گردن و بازوی شما بسیار به شانه شما نزدیک است. گاهی اوقات علائم شانه یخ زده در شب بدتر می شود و به خواب رفتن سخت می شود.

در حالی که کاهش دامنه حرکتی نشانه بارز سندرم شانه یخ زده است، با مراحل اولیه بیماری مرتبط نیست. احتمالاً تا بعداً متوجه کاهش دامنه حرکت خود نخواهید شد. این به این دلیل است که هر چه بافت اسکار طولانی‌تر در کپسول شانه ایجاد شود، دامنه حرکتی شما بدتر می‌شود و در پاسخ به درد شانه‌تان را بیشتر ثابت نگه می‌دارید.

اگر فکر می کنید ممکن است به سندرم شانه یخ زده مبتلا باشید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا بتواند شما را معاینه و تشخیص دهد. آزمایش شانه منجمد شامل چندین بخش است. اول از همه، پزشک دامنه حرکتی شما را با حرکت دادن شانه در جهات مختلف ارزیابی می کند. آنها سابقه پزشکی شما را می پرسند و حتی ممکن است عکس اشعه ایکس را نیز درخواست کنند. آزمایشات دیگر، مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، به ندرت در موارد شانه منجمد استفاده می شود.

روشهای درمان

سندرم شانه یخ زده خسته کننده و بسیار دردناک است، اما قابل درمان است. کلید صبر است. بهبودی از شانه یخ زده یک فرآیند طولانی است. ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا دامنه حرکتی کامل و بدون درد به دست آید. فقط به یاد داشته باشید که حتی بدترین روزهای شما پیشرفت است و شما را یک قدم به بهبودی نزدیکتر می کند.

یک روش ساده اما قابل اعتماد برای تسکین درد، استفاده از گرما و سرما است. اگر به دنبال افزایش دامنه حرکتی هستید، گرما درمانی بهترین نتیجه را دارد. سرما درمانی برای کاهش التهاب و تورم بهتر است. به این ترتیب، هر کدام می توانند برای علائم مختلف شانه یخ زده تسکین دهند.

فیزیوتراپی برای سندرم شانه منجمد

فیزیوتراپی چندین گزینه درمانی را در یک برنامه فردی ترکیب می کند. یک فیزیوتراپیست شانه شما را ارزیابی می‌کند و راهنمایی می‌کند که چگونه بهبودی خود را تا حد امکان راحت انجام دهید.

درد باعث می شود بخواهید تا حد امکان کمتر شانه خود را حرکت دهید، و در عین حال حرکت منظم بخش مهمی از درمان است! حرکت نکردن شانه باعث ایجاد بافت اسکار می شود. هر چه بافت اسکار بیشتری داشته باشید، دامنه حرکتی شما محدودتر می شود.

به همین دلیل بسیار مهم است که به طور منظم شانه خود را ورزش دهید. آهسته و آسان شروع کنید و زیاد به خودتان فشار نیاورید. اگر احساس درد کردید، فورا متوقف شوید. ورزش ممکن است در ابتدا دشوار باشد، زیرا حرکت دادن شانه بسیار دردناک است. اما به آن پایبند باشید! سندرم شانه یخ زده با گذشت زمان بهتر می شود و ورزش روتین شما به بهبود سریعتر شانه کمک می کند.

در موارد نادر، جراحی ممکن است بافت اسکار را کاهش داده و تحرک را بازیابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست